Födoämnesallergier Kan Orsaka Kroniska Sjukdomar

breakfreeAtt födoämnes-reaktivitet kan orsaka vissa kroniska inflammatoriska sjukdomar forskas det allt mer på. I inlägget Fallgropar Vid Glutenfri Diet tog jag upp forskningen som bedrivs vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, där man funnit att reumatiker reagerar negativt på gluten, men även i hög omfattning på komjölksproteinet Kasein. Flera av patienterna med komjölkreaktivitet led samtidigt av IBS.

Orsaken till IBS, som drabbar ca 10 procent av befolkningen har varit okänd men forskarna misstänker att det i vissa fal kan röra sig om födoämnesöverkänslighet. Studier pågår på andra reumatiska sjukdomar. Vid spondyloartriter (Bechterews sjukdom och reaktiva artriter) vet man att förekomst av subklinisk tarminflammation är vanligt. Man har i pågående studier funnit en hög närvarao av kaseinreaktivitet vid denna sjukdom och i öppna studier även sett klinisk förbättring på exklusionsdiet. Ytterligare ett arbetsspår inom projektet i samarbete med lung och barnkliniken är att studera det misstänkta sambandet mellan födoämnesöverkänslighet och en viss typ av svårbehandlad astma.

Kontentan av hela det här resonemanget är att vid en elimnineringsdiet där spannmål (Gluten) och mjölkprodukter (Kasein) utesluts ur dieten så förbättras patientens sjukdoms status markant. Den här nya tekniken, mucosal patch technique, som gör det möjligt att studera olika inflammatoriska processer i tarmslemhinnan, gör det enklare att ställa en säker diagnos. Annars är det här med födoämnesallergier väldigt lurigt.

Själv fick jag tjata mig till en undersökning på allergimottagningen på Östersunds sjukhus och hade turen att komma till en läkare som var insatt och även intresserad av kopplingen matallergier kontra autoimmuna sjukdomar. Dessutom var läkaren personlig vän med en av världens främsta forskare på området och de hade flera telefon konsultationer ,om just mitt fall. Så här gled jag in på en räkmacka. Det jag fick veta är som sagt att det via blodprover är väldigt svårt att ställa en säker diagnos. Proverna kan visa olika gång för gång, men ger en fingervisning. Dessutom är det så lurigt att kroppen kan maskera en födoämnesallergi och man reagerar inom ett spann på 0-10 dagar. Med andra ord så kan man få en omedelbar reaktion, eller så kan jag äta en rejäl ostmacka i dag och reaktionen kommer så sent som efter 10 dagar. Det här var helr ny information för mig och gjorde det lättare att snickra ihop en handlingsplan. Enligt professorn är den absolut säkraste metoden att inleda en elimineringsdiet och notera vad som händer i en matdagbok. Misstänker man att det är mjölken så utesluter man den totalt i 3 månader för att sedan försiktigt introducera den igen för att se vad som händer. Så fortsätter man med födoämne efter födoämne tills man har hela bilden klar för sig. Tidsödande förstås, men oftast är den stora boven gluten och kasein, i varje fall om man är reumatiker, så då börjar man lämpligen med det.

Det finns väldigt få studier på just gluten-kasein-reumatsim. Men reumatologen Bo Ringertz genomförde på tidigt 90-tal en studie på en grupp reumatiker som fick äta en glutenfri vegankost, utan mjölkprodukter. Nu åt man denna diet bara under en kortare period, men resultaten var entydiga, en klar förbättring i sjukdomsaktiviteten hos patienterna. Skannar man webben finns massor av anekdotisk bevisning på människor som blivit av med svåra kroniska sjukdomar genom att äta Paleo, dvs inget spannmål, gluten, mjölkprodukter och kaseim. Man behöver inte vara raketforskare för att se den gemensamma nämnaren vegan-paleo här. Jag har provat bägge varianterna och föredrar helt klart Paleo.

Så om jag satt som nybliven reumatiker i dag så skulle jag omedelbart göra en kostomläggning där jag utesluter spannmål och mjölkprodukter och läsa in mig på ämnet Paleo. Var inte rädd för att det blir en tråkig kost, det finns mycket smarrigt gott att laga, som förgyller livet. Var även medveten om att Rom inte bygdes på en dag och att det kan ta lite tid innan förbättringarna kommer. En del omställningsbesvär kan man även räkna med och den mentala biten kan för många vara en hård nöt att knäcka. Att inte kunna äta som ‘alla andra’ kan kännas motigt i början, men det är övergående. Här gäller det att lära sig tänka i nya banor, utanför boxen. Break free helt enkelt.

Paleo eller Vegan, eller kanske till och med Pegan?…


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *