Gluten Och Bakteriefloran Är Boven

bugGener tänds och släcks och har man som reumatiker en speciell gen som vaknar till liv om den får de rätta förutsättningarna, så borde man rimligtvis få den att somna om igen. Mitt fokus på att hålla ‘reumatiker genen’ i ständigt off läge ligger på att helt undvika gluten och att tänka på polarna i tarmen, c:a 1,8 kg bakterier och den så kallade bakteriefloran.

Om vi börjar med gluten så kommer det allt mer forskning som pekar på att detta äggviteämne ligger bakom många inflammatoriska sjukdomar. Skannar man nätet så hittar man masssor av anekdoter som förtäljer att reumatiska besvär försvunnit vid uteslutande av gluten. Reagerar man mot gluten är det vanligt som reumatiker att även reagera mot kasein, varvid komjölk kan vara lämpligt att undvika.

Vid reumatologkliniken på Akademiska sjukhuset har man ett forskningsprojekt på gång, Tarmens immunsystem och födoämnes-reaktivitet vid kronisk inflammatorisk sjukdom och man har utvecklat en ny teknik, mucosal patch technique, som gör det möjligt att studera olika inflammatoriska processer i tarmslemhinnan. I ett första stadie undersöktes glutenintoleranta och man fan att även 40 % reagerade på komjölkprotein, i synnerhet kasein, men ingen reagerade mot soja. Saxat från sidan: ”40 % reagerade även på komjölkprotein, i synnerhet kasein, men ingen reagerade mot soja. Detta fynd bekräftar en gammal misstanke att vuxna celiakipatinter kan ha en reaktion mot andra födoämnen än gluten. Fortsatta studier har varit inriktade mot pateinter med olika reumatiska sjukdomar hos vilka kostens roll för sjukdomens yttringar länge har diskuterats men där test som talar om vilket födoämne man kan vara reaktiv mot har saknats. Vi har bl.a funnit att pateinter med Sjögrens syndrom ofta reagerar på gluten och/eller komjölksprotein. Flera av patienterna med komjölkreaktivitet led samtidigt av IBS.” Spännande och hopp om framtiden, eller hur!?

Ett annat spännande forskningområde är det om tarmens bakterieflora, microbiomet. Allt mer pekar på att en förändrad bakterieflora där elaka banditer tar över hand är mycket negativt för hälsan. Felaktig kost, stress, överdriven användning av antibiotika skadar de nyttiga tarmbakterierna och inflammatoriska sjukdomar, men även psykisk ohälsa kan dyka upp snabbare än vad Postnord levererar ett paket. Vi har en hel fabrik i de nedre gömmorna. Våra bakterier, om de är i balans, procucerar vitaminer, mineraler och fettsyror, där smörsyra anses vara särskilt viktig. Just nu håller jag på och läser David Perlmutters bok Skydda Din Hjärna, om tarmbakteriernas förmåga att läka och skydda din hjärna. Mycket intressant och ett utlåtande kommer senare.

Så tips nummer 1 för alla som lider av någon form av reumatiska besvär; Undvik Gluten, Se upp med komjölksprotein och sköt om tarmen! Videon nedan från FightMediocritys You tube kanal ger oss en 12 minuters grundläggande lektion om Microbiomets betydelse för hälsan .

Foto: Bug bild.